A közfoglalkoztatás a munkaviszony egy
speciális formája, támogatott
„tranzitfoglalkoztatás”, amelynek
célja, hogy a közfoglalkoztatott sikeresen
vissza-, illetve bekerüljön az
elsődleges munkaerő-piacra. A
közfoglalkoztatás átmeneti
munkalehetőséget biztosít azok
számára, akiknek az
önálló
álláskeresése hosszú ideig
eredménytelen.
A közfoglalkoztatási jogviszony
alapvető szabályai
A közfoglalkoztatási jogviszony a
közfoglalkoztató és
közfoglalkoztatott által kötött
közfoglalkoztatási
szerződéssel jön létre,
amelyet írásba kell foglalni.
Ki lehet közfoglalkoztatott?
A közfoglalkoztatás a jelenlegi piaci
és gazdasági környezetben
számottevő lehetőséget jelent
a halmozottan hátrányban
lévő, foglalkoztatást
helyettesítő támogatásban
(a továbbiakban: FHT)
részesülő, illetve
álláskeresési vagy
szociális ellátásra nem
jogosultálláskeresők
(kiemelten a megváltozott
munkaképességűek, a
hajléktalanok, menekültek, roma
nemzetiségű
álláskeresők) átmeneti
jellegű, határozott
időtartamúfoglalkoztatására.
Azt, hogy ki lehet közfoglalkoztatott, a
közfoglalkoztatásról és a
közfoglalkoztatáshoz
kapcsolódó, valamint egyéb
törvények
módosításáról
szóló 2011. évi CVI.
törvény határozza meg.
Közfoglalkoztatott az lehet, aki - munkaviszonyt létesíthet,
- 16. életévét
betöltötte, és
-
a munkaügyi kirendeltségen
regisztrált
álláskereső –
FHT-ban részesülő,
illetve álláskeresési
vagy szociális ellátásra
nem jogosult álláskereső
– vagy a megváltozott
munkaképességű
személyek
ellátásairól
szóló törvény
szerinti rehabilitációs
ellátásban
részesülő személy.
Ki lehet közfoglalkoztató?
A 2011. évi CVI. törvény
határozza meg, hogy ki lehet
közfoglalkoztató.
Közfoglalkoztató alapvetően az lehet,
aki valamilyen állami vagy
önkormányzati feladatot lát el, vagy
helyi, illetve azon túlmutató
közösségi tevékenységet
végez. Ilyen például a helyi
és nemzetiségi önkormányzat,
vízügyi igazgatóságok,
erdőgazdaságok, nemzeti parkok, az
egyház, az önkormányzat által
létrehozott gazdálkodó szervezet,
a szociális szövetkezet.
Miben tér el a közfoglalkoztatási
jogviszony a munkaviszonytól?
A közfoglalkoztatási jogviszonyra az Mt.
szabályaita2011. évi CVI.
törvényben meghatározott
eltérésekkel kell alkalmazni. A
közfoglalkoztatási jogviszony legfontosabb
sajátosságai a következők:
- csak határozott időre
(legfeljebb 12 hónap)
létesíthető,
- a jogviszony tartamát
naptárilag vagy más alkalmas
módon meg kell határozni
(közfoglalkoztatási
szerződésben),
- próbaidő nem köthető
ki,
- a rendes munkaidő időtartama
4, 6 vagy 8 óra lehet,
- közfoglalkoztatási
bérre (75 500 forint) vagy
– szakképesítést
igénylő munkakör
betöltése esetén, ha
rendelkezik a munkakör
betöltéséhez
szükséges
szakképesítéssel –
közfoglalkoztatási
garantált bérre (96 800
forint) jogosult a közfoglalkoztatott,
- a munkavezető külön
jogszabályban meghatározott
közfoglalkoztatási
bérre (83 050 forint) vagy
– szakképesítést
igénylő munkakör
betöltése esetén, ha
rendelkezik a munkakör
betöltéséhez
szükséges
szakképesítéssel –
közfoglalkoztatási
garantált bérre (106 480
forint) jogosult,
közfoglalkoztatási jogviszonyban
történő foglalkoztatás
esetén,
- azállásidőre a
közfoglalkoztatott külön
jogszabályban meghatározott
bérezésre
(1160 forint/nap) jogosult,
- aszabadság
mértéke
közfoglalkoztatási jogviszonyban
naptári évenként 20
munkanap,
- a szabadsága tartamára a
közfoglalkoztatottat
közfoglalkoztatási
bér, illetve
közfoglalkoztatási
garantált bér illeti meg,
- abetegszabadsága
tartamára a
közfoglalkoztatottat a
közfoglalkoztatási bér,
illetve a közfoglalkoztatási
garantált bér 70%-a illeti
meg,
- fizetés nélküli
szabadságot köteles
engedélyezni a
közfoglalkoztató, ha a
közfoglalkoztatott a
közfoglalkoztatási jogviszony
időtartama alatt olyan
munkáltatónál, aki nem
lehet közfoglalkoztató
(például gazdasági
társaság, egyéni
vállalkozó), legalább 3
nap, legfeljebb 90 nap időtartamú
határozott idejű munkaviszonyt
létesít, kivéve, ha a
közfoglalkoztató a
munkavégzéshez
kapcsolódóan a
képzés
lehetőségét is
biztosítja (például: a
kistérségi Start mintaprogramok
mezőgazdasági elemében,
valamint egyes országos
közfoglalkoztatási programokban,
- várandóssága
idejére egészségi
állapotának megfelelő
munkakört kell felajánlani a
közfoglalkoztatott számára,
ha a munkaköri
alkalmasságára vonatkozó
orvosi vélemény alapján a
munkakörében nem
foglalkoztatható,
- foglalkoztathatósági
szakvéleményezést kell
kérni a
közfoglalkoztatás megkezdése
előtt, amely azt határozza meg,
hogy a munkavállaló mely
foglalkozási korlátozás
mellett folytathat kereső
tevékenységet,
- önkormányzati
közfoglalkoztatás esetén a
munkaügyi központ, más
közfoglalkoztatás esetében a
közfoglalkoztató
kezdeményezi a
foglalkoztathatósági
szakvéleményezést,
- a
kiállításától
számított egy évig
érvényes, és
több foglalkoztatónál
felhasználható a
foglalkoztathatósági
szakvélemény.
Társadalombiztosítási
ellátásokra való
jogosultság
A közfoglalkoztatási jogviszony
alapján a közfoglalkoztatott
jogosultságot szerez
társadalombiztosítási- és
nyugellátásra (táppénz,
nyugdíj).
Közfoglalkoztatási bért
terhelő levonások
A munkabérhez hasonlóan a
közfoglalkoztatási bért is
terhelik a következő levonások:
-
személyi jövedelemadó
(16%),
-
nyugdíjjárulék
(10%),
-
egészségbiztosítási
járulék (7%),
-
munkaerőpiaci járulék
(1,5%).
A közfoglalkoztatáshoz
kapcsolódó képzések - Országos közfoglalkoztatási
programokhoz kapcsolódó
képzések
Országos közfoglalkoztatási
programokhoz kapcsolódóan a
közfoglalkoztatók igényei szerint
indulnak szakmai képzések, amelyek
– a képzés jellegétől
függően tanúsítvány vagy
OKJ-s bizonyítvány
megszerzésével zárulnak. (A nagy
létszámú közfoglalkoztatottat
alkalmazó vízügyi,
erdőgazdálkodási területen
például jellemzően
kisgépkezelői, erdőművelő,
motorfűrész kezelő
képzések indulnak.)
- Közfoglalkoztatási
mintaprogramokhoz kapcsolódó
mezőgazdasági
képzések
A közfoglalkoztatási mintaprogram
mezőgazdasági elemében a
képzésben történő
részvétel kötelező. A
képzésben résztvevők
háztáji állattartás,
háztáji
növénytermesztés és
tartósítás, vagy
háztáji
növénytermesztés és
állattartás ismereteket
biztosító elméleti és
gyakorlati képzésben
részesülnek.
FHT-ban részesülő
személyekre vonatkozó, a
közfoglalkoztatással
összefüggő speciális
szabályok
A szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III.
törvény értelmében
- a jegyző megszünteti az FHT-ra
való jogosultságát annak a
személynek
-
aki a számára
felajánlott, megfelelő
közfoglalkoztatási
munkalehetőséget nem
fogadja el [Kivétel, ha a
napi pihenő idő
eltöltésére a
lakóhelytől
különböző
településen kerül sor,
és ez az FHT-ra jogosult
személy családi
körülményeire
(különösen
kiskorú gyermek
gondozása, közeli
hozzátartozó
ápolása stb.) tekintettel
hátrányos
következményekkel
jár. Ebben a
kérdésben a
lakóhelye szerinti
települési
önkormányzat
jegyzőjének nyilatkozata az
irányadó.],
-
a közfoglalkoztatásra
irányuló
jogviszonyát jogellenesen
megszünteti,
-
akinek a
közfoglalkoztatásra
irányuló
jogviszonyát a
közfoglalkoztató
felmondással, a
közfoglalkoztatottnak
felróható okból
szüntette meg;
- a jegyző szünetelteti az FHT
folyósítását
annak a személynek, aki
közfoglalkoztatásban vesz
részt, a
közfoglalkoztatásban való
részvétel időtartama alatt.
Álláskeresési vagy
szociális ellátásra nem jogosult,
álláskeresőként
nyilvántartott személyekre
vonatkozó, a közfoglalkoztatással
összefüggő speciális
szabályok
A foglalkoztatás
elősegítéséről és
a munkanélküliek
ellátásáról 1991.
évi IV. törvény
értelmében az az
álláskeresőként
nyilvántartott személy is köteles
együttműködni a munkaügyi
kirendeltséggel, aki sem FHT-ra, sem
álláskeresési
járadékra, sem nyugdíj előtti
álláskeresési segélyre nem
jogosult. Az együttműködési
kötelezettség körében az
álláskereső köteles
elfogadni a felajánlott megfelelő
közfoglalkoztatási
munkalehetőséget. [Kivétel, ha a
napi pihenő idő
eltöltésére a
lakóhelytől különböző
településen kerül sor, és ez az
álláskereső családi
körülményeire
(különösen kiskorú gyermek
gondozása, közeli
hozzátartozó ápolása stb.)
tekintettel hátrányos
következményekkel jár. Ebben a
kérdésben a lakóhelye szerinti
települési önkormányzat
jegyzőjének nyilatkozata az
irányadó.]
A munkaügyi kirendeltség az
álláskeresőt törli az
álláskeresők
nyilvántartásából, ha
az együttműködési
kötelezettségének nem tesz eleget,
azaz ha például a felajánlott
megfelelő közfoglalkoztatási
munkalehetőséget nem fogadja el. Az
újbóli nyilvántartásba
vételre csak a törléstől
számított 60 nap elteltével
kerülhet sor.
Rehabilitációs
ellátásban részesülő
személyekre vonatkozó, a
közfoglalkoztatással
összefüggő speciális
szabályok
A megváltozott munkaképességű
személyek ellátásairól
és egyes törvények
módosításáról
szóló 2011. évi CXCI.
törvény alapján a
rehabilitációs ellátásban
részesülő személy a
rehabilitációs szakigazgatási
szervvel való
együttműködési
kötelezettsége keretében
köteles a felajánlott megfelelő
közfoglalkoztatási
munkalehetőséget elfogadni.
A rehabilitációs szakigazgatási
szerv arehabilitációs
pénzbeli ellátás
folyósítását
szünetelteti arra az időtartamra, amikor
az ellátott közfoglalkoztatásban
vesz részt, ha a munkaideje a heti 20
órát meghaladja.
A rehabilitációs szakigazgatási
szerv arehabilitációs
ellátást megszünteti, ha a
rehabilitációs ellátásban
részesülő az
együttműködési,
értesítési vagy a
rehabilitációs tervben foglalt
kötelezettségét neki
felróható okból nem
teljesíti. Eszerint meg kell szüntetni
a rehabilitációs ellátást
például akkor is, ha a
rehabilitációs ellátásban
részesülő a felajánlott
megfelelő közfoglalkoztatási
munkalehetőséget nem fogadja el. |